Educational Ecosystems and Inclusion at the Santa Ana Institute: ‘Personalised Education in Heterogeneous Classrooms, mediated by ICT’

Authors

  • Lucía Viviana Vila Universidad Siglo 21, Licenciatura en Educación. Argentina Author
  • Sandra Del Valle Soria Universidad Siglo 21, Licenciatura en Educación. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/neuro202394

Keywords:

Personalised education, Heterogeneous classrooms, Diversity, Inclusion

Abstract

This intervention plan is being implemented at the Santa Ana Institute in the city of Córdoba. The real need identified is the lack of training for teachers to carry out or provide personalised classes in large, heterogeneous classrooms. The overall objective is to train primary school teachers at the Santa Ana Institute to optimise personalised teaching in large, heterogeneous classrooms, offering alternative activities and mediating through the use of information and communication technologies. A plan of activities to be delivered in four weekly sessions is presented, including a series of digital programmes and applications that enable teachers to address the uniqueness of each student, working with tasks that encourage children to develop their abilities. Some of the activities include defining specific concepts related to the topic, such as inclusive education and heterogeneous classrooms; creating an e-portfolio to store and evaluate content; incorporating voice recording, Meta Demo Lab, Quiver, and Wordwall.net; teamwork; centre work; and incorporating the flipped classroom. The aim of this training is to enable teachers to apply the activities proposed here in their daily practice, to learn about and use digital applications that will allow them to positively modify their work and effectively address the diversity present in each grade.

References

1. Aguilera-Ruiz C, Manzano-León A, Martínez-Moreno I, Lozano-Segura MC, Casiano Yanicelli C. El modelo Flipped Classroom. Rev INFAD Psicol Int J Dev Educ Psychol. 2017;4(1):261-6. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v4.1055

2. Alba Pastor C, Serrano Sánchez JM, Zubillaga del Río A. Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. 2014.

3. Anijovich R, Malbergier M, Sigal C. Una introducción a la enseñanza para la diversidad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina S.A.; 2004.

4. Anijovich R. Gestionar una escuela con aulas heterogéneas. Buenos Aires: Paidós; 2014.

5. Anijovich R, Cappelletti G. La evaluación como oportunidad. Buenos Aires: Paidós; 2017.

6. Barberá E, et al. Portafolios electrónicos y educación superior en España: situación y tendencias. RED Rev Educ Distancia. 2009;(Monográfico VIII). Disponible en: http://www.um.es/ead/red/M8

7. Barroso Addy B, Barroso R, Parra G. Las dinámicas grupales y el proceso de aprendizaje. México: Instituto Politécnico Nacional; 2013.

8. Booth T, Ainscow M. Índice de Inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Bristol UK: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE); 2000.

9. Booth T, Ainscow M. Guía para la Educación Inclusiva en los Centros Escolares. 1ª ed. Versión española: Fuhen; 2015.

10. Carretero M. Constructivismo y Educación. México D.F.: Editorial Progreso S.A.; 1997. p. 24-35.

11. Choque Larrauri R. Ecosistema educativo y fracaso escolar. Rev Iberoam Educ. 2009;49(4):1-9. https://doi.org/10.35362/rie4942086

12. Díaz Barriga F. Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: una interpretación constructivista. Cap. 8 Tipos de Evaluación. México: McGraw Hill; 2002.

13. Finocchiaro A. Educación Inclusiva. Fundamentos y prácticas para la inclusión. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología; 2019.

14. Finocchiaro A. Educación inclusiva: Autoevaluación Aprender. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología; 2019.

15. Gobierno de Córdoba. Ministerio de Educación. Secretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa. Secuencias Didácticas. Reflexiones sobre sus características y aportes para su diseño. Córdoba; 2016.

16. Ifema Madrid. Puzzle de Aronson: qué es y sus beneficios. Blog [Internet]. 18 oct 2021. Disponible en: https://www.ifema.es/blog/puzzle-de-aronson-que-es-y-sus-beneficios

17. Laboratori di música per Infanzia. Body percussion per bambini e ragazzi [Internet]. 13 may 2021. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=364

18. Congreso de la Nación Argentina. Ley de Educación Nacional N° 26.206. Buenos Aires; 2006. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/validez-nacional-de-titulos/ley-de-educacion-nacional-ndeg-26206

19. Manzano E, Gutiérrez Serna M. Recetas de lluvia y azúcar. Madrid: Editorial Thule; 2010.

20. Muntaner JJ. Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Rev Nac Int Educ Inclusiva. 2014;7(1). Disponible en: https://revistaeducacioninclusiva.es

21. Sanahuja Ribés A, Moliner García O, Moliner Miravet L. Organización del aula inclusiva: ¿Cómo diferenciar las estructuras para lograr prácticas educativas más efectivas? Rev Complut Educ. 2020;31(4):497-506. https://hdl.handle.net/11162/202847

22. Universidad Siglo 21. S.F. mod. 0.P.I. Instituto Santa Ana. (Lecciones 1,2,4,7,8,11,14,24,27). Recuperado de: https://siglo21.instructure.com/courses/9629/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#org2.

Published

2023-01-01

Issue

Section

Original

How to Cite

1.
Vila LV, Del Valle Soria S. Educational Ecosystems and Inclusion at the Santa Ana Institute: ‘Personalised Education in Heterogeneous Classrooms, mediated by ICT’. Neurodivergences [Internet]. 2023 Jan. 1 [cited 2025 Sep. 10];2:94. Available from: https://neuro.ageditor.ar/index.php/neuro/article/view/94