Pedagogical innovation and educational personalisation: an inclusive proposal at the Santa Ana Institute, Córdoba

Authors

  • Lucía Viviana Vila Universidad Siglo 21, Licenciatura en Educación. Argentina Author
  • Sandra Del Valle Soria Universidad Siglo 21, Licenciatura en Educación. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/neuro202387

Keywords:

inclusion, diversity, equity, constructivism, innovation

Abstract

The project developed at the Santa Ana Institute in Córdoba aimed to sustain personalised teaching in heterogeneous classrooms in the face of growing enrolment. It was framed within Bronfenbrenner's ecological paradigm and constructivist learning theory, proposing a comprehensive approach that recognised diversity as a pedagogical opportunity. The approach was based on inclusive education, understood not only as a normative principle but also as a concrete practice capable of eliminating barriers and generating equity. The proposal was supported by active methodologies such as the flipped classroom, centre work, Aronson's puzzle technique and the use of e-portfolios. These strategies facilitated meaningful learning, enhanced student autonomy and promoted peer cooperation. Technological resources were also incorporated, offering multiple teaching and learning options adapted to the different rhythms, interests and styles of the students. The plan also provided for flexibility in the organisation of school time and spaces, encouraging active participation and student leadership inside and outside the classroom. Participating teachers received innovative, playful and research-based activities that could be implemented through virtual programmes. These resources enabled them to create inclusive environments and record evidence of their students' progress. In conclusion, the project made a significant contribution to the construction of inclusive and personalised classrooms. Its comprehensive and flexible approach, based on diversity, equity and pedagogical innovation, offered a model that can be transferred to other educational contexts, reaffirming the right of every student to learn meaningfully and with equal opportunities.

 

References

1. Alba Pastor C, Serrano Sánchez JM, Zubillaga del Río A. Diseño Universal para el aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. 2014.

2. Anijovich R, Malbergier M, Sigal C. Una introducción a la enseñanza para la diversidad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina S.A.; 2004.

3. Anijovich R. Gestionar una escuela con aulas heterogéneas. Buenos Aires: Paidós; 2014.

4. Anijovich R, Cappelletti G. La evaluación como oportunidad. Buenos Aires: Paidós; 2017.

5. Barberá E, et al. Portafolios electrónicos y educación superior en España: situación y tendencias. RED Rev Educ Distancia. 2009;(Monográfico VIII). Disponible en: http://www.um.es/ead/red/M8

6. Barroso Addy B, Barroso R, Parra G. Las dinámicas grupales y el proceso de aprendizaje. México: Instituto Politécnico Nacional; 2013.

7. Booth T, Ainscow M. Índice de Inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Bristol UK: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE); 2000.

8. Booth T, Ainscow M. Guía para la Educación Inclusiva en los Centros Escolares. 1ª ed. Versión española: Fuhen; 2015.

9. Choque Larrauri R. Ecosistema educativo y fracaso escolar. Rev Iberoam Educ. 2009;49(4):1-9. https://doi.org/10.35362/rie4942086

10. Díaz Barriga F. Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: una interpretación constructivista. Cap. 8 Tipos de Evaluación. México: McGraw Hill; 2002.

11. Finocchiaro A. Educación Inclusiva. Fundamentos y prácticas para la inclusión. 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología; 2019.

12. Gobierno de Córdoba. Ministerio de Educación. Secretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa. Secuencias Didácticas. Reflexiones sobre sus características y aportes para su diseño. Córdoba; 2016.

13. Ifema Madrid. Puzzle de Aronson: qué es y sus beneficios. Blog [Internet]. 18 oct 2021. Disponible en: https://www.ifema.es/blog/puzzle-de-aronson-que-es-y-sus-beneficios

14. Manzano E, Gutiérrez Serna M. Recetas de lluvia y azúcar. Madrid: Editorial Thule; 2010.

15. Muntaner JJ. Prácticas inclusivas en el aula ordinaria. Rev Nac Int Educ Inclusiva. 2014;7(1). Disponible en: https://revistaeducacioninclusiva.es

16. Sanahuja Ribés A, Moliner García O, Moliner Miravet L. Organización del aula inclusiva: ¿Cómo diferenciar las estructuras para lograr prácticas educativas más efectivas? Rev Complut Educ. 2020;31(4):497-506. https://hdl.handle.net/11162/202847.

Downloads

Published

2023-01-01

How to Cite

1.
Vila LV, Del Valle Soria S. Pedagogical innovation and educational personalisation: an inclusive proposal at the Santa Ana Institute, Córdoba. Neurodivergences [Internet]. 2023 Jan. 1 [cited 2025 Sep. 10];2:87. Available from: https://neuro.ageditor.ar/index.php/neuro/article/view/87