From the integrative paradigm to inclusion: ICT and blended learning in early childhood education

Authors

  • Silva Jessica del Rosario Universidad Siglo 21, Licenciatura en Educación. Argentina Author
  • Sandra del Valle Soria Universidad Siglo 21, Licenciatura en Educación. Argentina Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/neuro202366

Keywords:

Inclusive education, Universal Design for Learning, ICT, Blended learning, Equity

Abstract

The article analyzed the importance of inclusive education as an essential process for ensuring educational equity and quality, in line with UNESCO's Incheon Declaration (2015). It argued that inclusion went beyond the integrative paradigm by recognizing student diversity as a value rather than a deficiency.
Development
An intervention plan was presented for the Santa Ana Institute, based on the application of Universal Design for Learning (UDL). This approach allowed for the planning of pedagogical experiences that took into account the heterogeneity of the student body, favoring the reduction of barriers and the creation of flexible learning environments. International experiences were reviewed, especially in Colombia, which demonstrated the effectiveness of UDL in early childhood education. Likewise, the incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) was proposed as a support for applying the principles of UDL, providing multiple forms of representation, expression, and involvement. The use of blended learning as a teacher training strategy was highlighted, combining face-to-face and virtual learning, which made it possible to reconcile work and continuing education.
Conclusion
The study concluded that inclusive education should be assumed as a right and an institutional challenge. The DUA, accompanied by ICT and blended learning, was presented as an ideal way to transform teaching and guarantee learning opportunities for all students, in line with current national and international policies.

 

References

Becerril A. Vídeo Tutorial de la rueda DUA [video en Internet]. YouTube; 2021 mar 27 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/g29tXpfkeds

Bronfenbrener U. La ecología del desarrollo humano. Buenos Aires: Ediciones Paidós; 1987.

Cabrera Albert J, Fariñas León G. El estudio de los estilos de aprendizaje desde una perspectiva vigotskiana: una aproximación conceptual. Rev Iberoam Educ. 2005;37(1).

Camargo Uribe A, Hederich Martínez C. Jerome Bruner: Dos teorías cognitivas, dos formas de significar, dos enfoques para la enseñanza de la ciencia. Rev Psicogente [Internet]. 2010 [citado 2025 ago 28];13. Disponible en: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/1797

Cappelletti G. Un currículum en común y diversificado [Internet]. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires; 2010 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://www.buenosaires.gob.ar/areas/educacion/curricula/pdf/2010_curriculum_encomun.pdf

CAST. UDL de un vistazo [video en Internet]. YouTube; 2014 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/KNbHew448yE

Ceibal. Pictocuentos [video en Internet]. YouTube; 2021 jun 3 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/ZZM6m12X0hI

Choque Larrauri R. Ecosistema educativo y fracaso escolar. Rev Iberoam Educ [Internet]. 2009 [citado 2025 ago 28];49(4):2-3. Disponible en: https://rieoei.org/historico/deloslectores/2967.pdf

Cukierman U. Las TICs en la Educación de Ingeniería de las Nuevas Generaciones. En: Congreso CNIT 2009; Córdoba, Argentina. 2009.

Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=BPq5GwQ8F0w

Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. Diseño Curricular para la Educación Primaria: primer ciclo y segundo ciclo [Internet]. 2018 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/primaria/2018/dis-curricular-PBA-completo.pdf

Elizondo C. Educación inclusiva. Un paradigma transformador. Pedagogía de la inclusión. Rev Fórum Aragón [Internet]. 2017 [citado 2025 ago 28];22. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6345080

Fainholc B. Optimizando las posibilidades de las TICs en educación. Edutec Rev Electr Tecnol Educ [Internet]. 2006 [citado 2025 ago 28];22. Disponible en: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/502

Fernández Portero I. Diseño Universal para el Aprendizaje de idiomas en personas con diversidad funcional. Rev Educ Inclusiva [Internet]. 2018 [citado 2025 ago 28];11(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6542216

García Aretio L. Bases, mediaciones y futuro de la Educación a Distancia en la sociedad digital. Madrid: Síntesis; 2014.

Genially. ¿Qué es Genially y cómo se utiliza? - Tutorial y primeros pasos para principiantes [video en Internet]. YouTube; 2021 sep [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/oWBk1Lxt5oU

Google Support. Preguntas frecuentes sobre Classroom [Internet]. 2022 may 24 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://support.google.com/edu/classroom/answer/6025224?hl=es

Honorable Congreso de la Nación Argentina. Ley de Educación Nacional N° 26.206. Buenos Aires; 2006 dic 14.

José David. Tutorial Google Classroom para alumnos y familias 2021 [video en Internet]. YouTube; 2021 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/z9zEFWzob8o

Juan F. Intenta alcanzar la Luna y tocarás las estrellas [video en Internet]. YouTube; 2016 oct 22 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=xpPHTr9IiuA&t=11s

Labarrere Sarduy F. Zona de Desarrollo Próximo como eje del desarrollo de los estudiantes: de la ayuda a la colaboración. Rev Summa Psicol UST [Internet]. 2016 [citado 2025 ago 28];13(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5585077

Legislatura de la Provincia de Córdoba. Ley de Educación Provincial de Córdoba N° 9780. Córdoba; 2010 dic 15.

Monjardin A. Tutorial de la página de juegos educativos COKITOS [video en Internet]. YouTube; 2016 mar 21 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/wIt0V_Wgcy8

Paniagua C. Las adaptaciones curriculares. Rev Arg Psicopedagogía [Internet]. 2005 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: file:///C:/Users/outlet/Downloads/Dialnet-LasAdaptacionesCurriculares-2057954.pdf

Pastor C. Aportaciones del diseño Universal para el Aprendizaje y de los materiales digitales en el logro de una enseñanza accesible [Internet]. 2012 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://web.ua.es/fr/accesibilidad/documentos/cursos/ice/dua-y-materiales-digitales.pdf

Pastor C. Diseño Universal para el Aprendizaje: Un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Rev Participación Educativa [Internet]. 2017 [citado 2025 ago 28];9. Disponible en: https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/190783

Pastor C, Sánchez Serrano J, Zubillaga del Río A. Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo [Internet]. 2014 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf

Por igual más. Diseño Universal del Aprendizaje [video en Internet]. YouTube; 2020 abr 13 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/evTCvbYZKs4

Rodríguez Reyes V. La formación situada y los principios pedagógicos de la planificación: La secuencia didáctica. Rev Ra Ximhai [Internet]. 2014 [citado 2025 ago 28];10(5). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134027.pdf

Sala Vars I, Sánchez Fuentes S, Giné Giné C, Diez Villoria E. Análisis de los distintos enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación. Rev Latinoam Educ Inclusiva [Internet]. 2013 [citado 2025 ago 28];8(1). Disponible en: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol8-num1/art9.pdf

Sánchez Arnaiz P. La educación inclusiva: dilemas y desafíos. Rev Educ Desarr Diversidad [Internet]. 2004 [citado 2025 ago 28];7(2). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/242128244_LA_EDUCACION_INCLUSIVA_DILEMAS_Y_DESAFIOS

Silva J. Página Cuentos en LSA [video en Internet]. YouTube; 2022 jun 4 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/A6JpwI82a8M

Silva J. Primer principio del DUA [video en Internet]. YouTube; 2022 jun 5 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/s2lPO-IcCPg

Silva J. Segundo principio del DUA [video en Internet]. YouTube; 2022 jun 4 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/7iqJlZHWvyc

Silva J. Tercer principio del DUA [video en Internet]. YouTube; 2022 jun 4 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/dI_cK3NeIjs

Tallercreativoaleida. Tres experiencias DUA [video en Internet]. YouTube; 2018 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/OeIvdZvFFL0

TIC docencia incluyente. Los colores de las flores [video en Internet]. YouTube; 2016 feb 22 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=Qc93AWtrESk

TIC docencia incluyente. Tutorial Jigsaw Planet [video en Internet]. YouTube; 2016 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://youtu.be/r_W-Bw4KSw4

Torrealba Jiménez M. Diversidad e inclusión. ¿Cómo entendemos la diferencia? [video en Internet]. YouTube; 2018 jun 10 [citado 2025 ago 28]. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=4Dfbd6QUzPA.

Published

2023-01-01

How to Cite

1.
del Rosario SJ, del Valle Soria S. From the integrative paradigm to inclusion: ICT and blended learning in early childhood education. Neurodivergences [Internet]. 2023 Jan. 1 [cited 2025 Sep. 10];2:66. Available from: https://neuro.ageditor.ar/index.php/neuro/article/view/66