Educational Inclusion of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
DOI:
https://doi.org/10.56294/neuro202357Keywords:
Educational inclusion, ADHD, Psychoeducational workshop, Private primary, educational institutionAbstract
This Intervention Plan corresponds to the Final Degree Project for the Bachelor's Degree in Psychology at Siglo 21 University, Río Cuarto campus (Cba). Based on an analysis of the characteristics of the primary school “Unidad Educativa Maryland,” the need to address the educational inclusion of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder has been identified. It is proposed that the institution's teachers be trained in this subject through a psychoeducational workshop. A total of six meetings have been planned, one per week, with scheduled activities that will allow for the development of specific knowledge on educational inclusion, ADHD, and the adoption of educational strategies aimed at addressing inclusion. At the end of the workshop, an impact assessment and a questionnaire will be conducted to evaluate the results obtained and make future recommendations for the institution.
References
1. Ainscow M, Echeita G. La educación inclusiva como derecho: marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente [Internet]. 2011 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://repositorio.uam.es/handle/10486/661330
2. Ainscow M. Desarrollo de Escuelas Inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar instituciones escolares. España: Narcea; 2001. (como se citó en TECH Universidad Tecnológica, 2021).
3. Briseño T. El paradigma científico y su fundamento en la obra de Thomas Kuhn. Tiempo y espacio. 2009;19(52):285-97.
4. Universidad Siglo 21. Cátedra Psicoterapia IV. Módulo 2 – Lectura 1 [Internet]. Canvas; 2019 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/15287/pages/modulos#lectura1m2
5. Universidad Siglo 21. Unidad Educativa Maryland. Plan de intervención – Módulo 0 [Internet]. Canvas; 2019 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/15323/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#org2
6. Castañeda Cantillo AE. Complejidad y narrativas: identidad del docente en posgrados en educación. Bogotá: Ediciones USTA; 2018.
7. Centros para el Control y Prevención de Enfermedades. Agencia Nacional de Salud Pública de Estados Unidos. Departamento de Salud y Servicios Humanos [Internet]. GobiernoUSA.gov; 2022 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/adhd/adhd-in-the-classroom.html
8. Duck C, Murillo J. La inclusión como dilema. Rev Latinoam Educ Inclusiva. 2016;10(1):11-4. doi:10.4067/S0718-73782016000100001
9. Esperón CS, Suárez AD. Manual de diagnóstico y tratamiento del TDAH [Internet]. Buenos Aires: Médica Panamericana; 2007 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://books.google.com.ar/books?id=5mcc0E_r6DkC
10. García AJ, Valdés JEM, Cervera CLR, Duarte MB, Rodríguez EG. Potencialidades de la escuela, la familia y la comunidad para la inclusión de los escolares con TDAH. ACADEMO Rev Investig Cienc Soc Humanid. 2016;3(2).
11. Garzón MC. Inclusión educativa de estudiantes con TDAH en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la escuela Prof. Manuel Centeno Garzón. 2021.
12. Gold A, Gómez A. Psicoeducar 1: Algunas claves para entender más a nuestros alumnos. Montevideo: Planeta; 2016.
13. Herrera P. Bases para la elaboración de talleres psicoeducativos: una oportunidad para la prevención en salud mental. Santiago de Chile: Universidad Academia de Humanismo Cristiano; 2003.
14. Korzeniowsk C, Ison MS. Estrategias psicoeducativas para padres y docentes de niños con TDAH. Rev Argent Clin Psicol. 2008;17(1):65-71.
15. Ministerio de Salud de la Nación. Dirección Nacional de Salud Mental y Adicciones. Ley de Salud Mental N° 26.657.
16. Ministerio de Educación de la Nación. Ley de Educación Nacional N° 26.206 [Internet]. [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/educacion/validez-titulos/glosario/ley26206
17. Ortega Anton N. La escuela inclusiva y la atención a la diversidad [Internet]. TECH Universidad Tecnológica; 2021 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.techtitute.com/ar/educacion/especializacion
18. Quintero J, Castaño de la Mota C. Introducción y etiopatogenia del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Pediatr Integral. 2014;18(9):600-8.
19. Sánchez Ulises D, Martínez Flores FG, Flores Saucedo MP, Lechuga Quiñonez AM. Inclusión educativa en América Latina, una mirada más allá de la educación especial. Rev ConCiencia EPG. 2016;1(1):94-106. doi:10.32654/CONCIENCIAEPG.1-1.10
20. UNESCO. La educación inclusiva: el camino hacia el futuro [Internet]. París: UNESCO; 2008 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/General_Presentation-48CIE-4Spanish_.pdf
21. Valda Paz V, Suñagua Aruquipa R, Coaquira Heredia RK. Estrategias de intervención para niños y niñas con TDAH en edad escolar. Rev Investig Psicol. 2018;(20):119-34.
22. Vanklay F. Evaluación de Impacto Social: lineamientos para la evaluación y gestión de impactos sociales de proyectos [Internet]. Groningen: Universidad de Groningen; 2015 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.iaia.org/pdf/Evaluacion-Impacto-Social-Lineamientos.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cintia Desirée Rossi, Rubén M Pereyra (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.