The family-school relationship in the development of students with SLI
DOI:
https://doi.org/10.56294/neuro202223Keywords:
Parenting styles, family, school, special educational needs, languageAbstract
The study recognized that parenting styles shaped relationships between families and children, influencing their social adaptation and learning. It highlighted that the family acted as the primary socializing agent, transmitting parenting models from generation to generation. The literature showed that consistent and affectionate parenting promoted self-esteem, confidence, and academic performance, while rigid or inconsistent guidelines generated insecurity and maladjustment in children.
Development
The research indicated that parenting styles had a particular influence on children with Specific Language Impairment (SLI), who required a stable and supportive environment. It was evident that family dynamics, roles, and communication had an impact on overcoming this disorder. Authoritarian or neglectful parenting limited socio-emotional development, while a democratic style promoted resilience, motivation, and confidence. Likewise, it was emphasized that the family-school relationship was essential, given that active parental involvement strengthened educational intervention and facilitated academic progress. Inclusive public policies, such as Decree 170, supported the need for family and school support to ensure educational equity.
Conclusion
In summary, it was concluded that parenting styles were a decisive factor in the overall development of children, especially those with SLI. Consistency between family and school made it possible to create supportive environments that transformed vulnerabilities into learning opportunities, contributing to the development of confident, resilient, and socially integrated students.
References
1. Ato E, Galian Ma, Cabello F. Intervención familiar en niños con trastornos del lenguaje. Murcia: Facultad de Psicología, Universidad de Murcia; 2008.
2. Baez J, Tudela P. Investigación cualitativa. Madrid: ESIC; 2009.
3. Bauman Z. Amor líquido: acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica; 2009.
4. Barudy J, Dantagman M. Los buenos tratos a la infancia. Barcelona: Gedisa; 2005.
5. Barudy J. Los buenos tratos y la resiliencia infantil en la prevención de los trastornos del comportamiento. s.f. Disponible en: http://infanciacapital.montevideo.gub.uy/materiales/BARUDY_Competencias_parentales.pdf
6. Barriachino Ll, Aguado G, Cardona Ipera M, Sanz-Torrent M. El trastorno específico del lenguaje. Barcelona: Editorial UOC; 2014.
7. 10. Bedegral P, Torres A. Chile crece contigo: el desafío de crear políticas públicas intersectoriales. Chile; 2013.
8. Benguría S, Martín B, Valdés M, Pastellides P, Gómez L. Observación. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid; 2010. Disponible en: https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/Observacion_trabajo.pdf
9. Bishop DVM. What causes specific language impairment in children? Encyclopedia of Language and Literacy Development. London, ON: CLLRNet; 2007. p.1-8. [cited 2012 Apr 27]. Disponible en: http://www.literacyencyclopedia.ca/pdfs/topic.php?topId=25
10. Bolívar A. Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Rev Educ [Internet]. 2006. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a08.pdf
11. Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación. Familia y escuela: hacia una educación participativa. Santiago: CIDE; 1993. Disponible en: http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103041304480.CIDE_Familia_y_Escuela_hacia_una_educacion_participativa.pdf
12. De León B. La relación familia-escuela y su repercusión en la autonomía y responsabilidad de los niños/as. Barcelona: Universidad de Barcelona; 2011. Disponible en: http://www.cite2011.com/Comunicaciones/Familias/131.pdf
13. Díaz M. El trastorno específico del lenguaje es superable. Rev Educar. 2011. Disponible en: http://www.grupoeducar.cl/uploads/media/1235.pdf
14. Domínguez S. La educación, cosa de dos: la escuela y la familia. Andalucía; 2010. Disponible en: https://extension.uned.es/archivos_publicos/webex_actividades/4440/laeducacioncosadedoslaescuelaylafamilia.pdf
15. Dorrego D. TEL: el trastorno que le impide a tus hijos un desarrollo total del lenguaje. BBA Mujer. 2015. Disponible en: http://www.biobiochile.cl/noticias/2015/05/05/tel-el-trastorno-que-le-impide-a-tus-hijos-un-desarrollo-total-del-lenguaje.shtml
16. Educarchile. Las expectativas frente a los hijos. Santiago de Chile; 2012. Disponible en: http://www.educarchile.cl/ech/pro/app/detalle?id=76977
17. Enseña Chile. Acercando la familia a la escuela: una oportunidad de entender en mayor profundidad el contexto en el que trabajamos. Santiago; 2016. Disponible en: http://www.ensenachile.cl/wp-content/uploads/2015/05/Formacio%CC%81n_documentos_alianza_v5-4.pdf
18. Euskadi. Manual para padres con hijos con trastorno específico del lenguaje. 2013. Disponible en: http://tel-euskadi.blogspot.cl/2013/09/pdf-manual-para-padres-con-hijos-con.html
19. Ferrándiz C, Fernández C, Bermejo R. Desarrollo afectivo emocional y de la personalidad. En: Prieto MD, editor. Módulo formación básica. Psicología de la educación y del desarrollo infantil. Valencia: Valencia International University; 2011.
20. Gallego A. Recuperación crítica de los conceptos de familia, dinámicas familiares y sus características. Rev Virtual Univ Cat Norte [Internet]. 2012;(35). Disponible en: http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/viewFile/364/679
21. Garrete J. Relación familia-escuela. Lleida: Universidad de Lleida; 2007. Disponible en: http://www.geosoc.udl.cat/recerca/documents/Relacion_familia_escuela.pdf
22. Gracia E, García F, Lilo M. Socialización familiar y ajuste psicosocial. Valencia: Universitat de Valencia; 2007.
23. López V. Medición, técnicas e instrumentos de medición. s.p.; 2011. Disponible en: http://es.slideshare.net/oscarlopezregalado/instrumentos-de-investigacin-9217795
24. López-Ibor J. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Barcelona: Masson; 2002.
25. López P, Ortega C, Moldes V. Terapia ocupacional en la infancia. Madrid-Buenos Aires: Panamericana; 2005.
26. Maestre A. Educación y escuela: los pilares de la educación. s.l.; 2009. Disponible en: http://www.csicsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_14/ANA%20BELEN_MAESTRE_1.pdf
27. Martínez J. El Nuevo Diario. Nicaragua; 2008. Disponible en: http://www.elnuevodiario.com.do/app/article.aspx?id=106667
28. Ministerio de Educación. Aprueba criterios y orientaciones de adecuaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales en educación parvularia y básica. Decreto 83. Santiago: Biblioteca del Congreso Nacional de Chile; 2015. Disponible en: http://www.educacionespecial.ineduc.cl/usuarios/edu.especial/File/2015/Decreto%2083.pdf
29. Ministerio de Educación. Decreto 170. Santiago de Chile; 2009. Disponible en: http://www.leydechile.cl/Navegar?idNorma=1012570
30. Ministerio de Educación. Educar Chile. Santiago; 2011. Disponible en: http://educarchile.cl/eh/pro/app/detalle?id=210659
31. Ministerio de Educación. Ley de inclusión escolar N°20.845. Santiago de Chile; 2015. Disponible en: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1078172
32. Ministerio de Educación. Ley General de Educación N°20.370. Santiago de Chile; 2009. Disponible en: http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103050142570.Ley_N_20370_Ley_General_de_Educacion.pdf
33. Ministerio de Educación. Políticas de participación de padres, madres y apoderados/as en el sistema educativo. Santiago de Chile; 2002. Disponible en: file:///C:/Users/tec%20monkey/Desktop/201103021416340.Politica_de_Participacion_de_Padres_Madres_y_Apoderados_en_el_Sistema_Escolar.pdf
34. Milicic N. Cuánto y cómo los quiero. Santiago de Chile: Águilas chilenas de ediciones; 2006.
35. Milicic N. Educando a los hijos con inteligencia emocional. Santiago de Chile: El Mercurio, Aguilar; 2013.
Moreno N. Familias cambiantes, paternidad en crisis. Psicología desde el Caribe [Internet]. 2013;30. Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/3719/6910
36. Navarrete L. Estilos de crianza y calidad de vida en padres de preadolescentes con conductas disruptivas en el aula. Chillán, Chile; 2011. Disponible en: file:///C:/Users/tec%20monkey/Desktop/tesis%202016/navarrete_l.pdf
37. Palacios J, Rodrigo MJ. La familia como contexto de desarrollo humano. En: Rodrigo MJ, Palacios J, editores. Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial; 1998.
38. Payeta F. Estudios de caso. s.a. Disponible en: https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/InvestigacionEE/Presentaciones/Curso_10/EstCasos_Trabajo
39. Ramírez M. Padres y desarrollo de los hijos: prácticas de crianza. Estud Pedagógicos [Internet]. 2005;31(2). Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071807052005000200011&script=sci_arttex.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Andrea Pamela Olivares Miranda , Marta Gabriela Paredes Sánchez , Dayanna Alejandra Pizarro Suárez , Yirda Romero Marchant (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.