From recognition to impact: communicational inclusion of children and adolescents with ASD in the Chilean justice system

Authors

  • Flavia Constanza Salvo Reyes Universidad Andrés Bello, Facultad de Educación y Ciencias Sociales Dirección de Postgrados, Magister en Intervención Socio Jurídica en Familia. Santiago, Chile Author
  • Samir Eduardo Mauad Gómez Universidad Andrés Bello, Facultad de Educación y Ciencias Sociales Dirección de Postgrados, Magister en Intervención Socio Jurídica en Familia. Santiago, Chile Author
  • Mario Antonio Silva Leal Universidad Andrés Bello, Facultad de Educación y Ciencias Sociales Dirección de Postgrados, Magister en Intervención Socio Jurídica en Familia. Santiago, Chile Author

DOI:

https://doi.org/10.56294/neuro2025220

Keywords:

right to be heard, ASD, universal accessibility, augmentative and alternative communication, family justice

Abstract

Introduction: The study identified the right of children and adolescents to be heard as a pillar of the protection system, recognized by the CRC and Chilean laws 19,968 and 21,430. It identified that the effective exercise of this right was strained when children and adolescents had autism spectrum disorder (ASD), due to communication and sensory particularities that were not sufficiently considered in forensic practice. Based on frameworks such as the Lundy model and the CRPD, the need for reasonable procedural conditions and support to ensure substantive participation was raised.
Development: The national and international framework, the Judiciary's guidelines, and the evidence on confidential interviews were reviewed, revealing a lack of standardized protocols and a predominance of verbal formats. ASD (DSM-5) was characterized, including communicational heterogeneity and atypical sensory processing, which increased stress in judicial settings. Under the umbrella of Universal Accessibility (physical, sensory, cognitive), Augmentative and Alternative Communication (AAC)—pictograms, boards, social scripts, voice output devices, and anticipation—was established as a resource for expanding comprehensibility and communicative agency. The gap between regulatory intent (including Law 21.545) and its implementation was evident due to a lack of training, resources, and operational guidelines.
Conclusions: The study concluded that the gap between legal recognition and actual participation persisted for children and adolescents with ASD. It determined that AAC, integrated into flexible protocols, improved understanding, self-regulation, and the voice of children and adolescents, provided that there was early communication assessment, individualized selection of supports, environmental adaptations, and interprofessional coordination. It recommended institutionalizing screenings, accessible preliminary materials, systematic use of AAC in hearings, evidentiary recording of supports, and ongoing training of operators, promoting pilot programs with fidelity, cost-effectiveness, and impact on decision quality assessments.

References

Carreño Elizondo S. Entre la intención y la realidad: un análisis crítico a la Ley TEA. Trastorno del Espectro Autista [Internet]. 2024 May 14 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://critica.cl/reflexion/entre-la-intencion-y-la-realidad-un-analisis-critico-a-la-ley-tea-trastorno-del-espectro-autista

Barbosa Moreno A, Mar Orozco E, Molar JF. Capítulo 4. Metodología de la investigación. Métodos y técnicas. México: Grupo Editorial Patria; 2020. p. 88-127.

Bruñol MC. Adolescentes y sistema penal. Proposiciones desde la Convención sobre los Derechos del Niño. Justicia y Derechos del Niño. 2000;2:101-38. Disponible en: https://justiciajuvenil.org.bo/wp-content/uploads/2022/07/6.-miguel-cillero-brunol1.pdf

Cerpa Reyes C, Jorquera Arellano L, Toro Lisboa J. Comunicación aumentativa alternativa para una educación inclusiva: experiencias y desafíos. Rev Latinoam Educ Inclusiva. 2023;17(1):95-110. https://dx.doi.org/10.4067/s0718-73782023000100095

Comité de los Derechos del Niño. Observación general Nº12 sobre el derecho del niño a ser escuchado. Artículo Nº3, párrafo 1 [Internet]. 2009 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://www.refworld.org/es/ref/polilegal/crc/2013/es/95780

Comité de los Derechos del Niño. Observación general Nº14 sobre el derecho del niño a que su interés superior sea una consideración primordial. Artículo Nº15, párrafo 1 [Internet]. 2013 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://www.refworld.org/es/leg/coment/crc/2009/es/70207

Del Toro-Alonso V, Batuecas-Cruz G, Jiménez-Astudillo M, Marquina-Nieto M. Procesamiento sensorial en niños con Trastorno del Espectro Autista. Rev Educ Inclusiva. 2023;16(2).

Defensoría de la Niñez. Minuta 1: participación de niños, niñas y adolescentes en el proceso constitucional [Internet]. 2023 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://www.defensorianinez.cl/wp-content/uploads/2024/01/Minuta-1-2023-Opiniones-de-ninos-ninas-y-adolescentes-en-el-proceso-constitucional-.pdf

Gobierno de Chile. Decreto 830: Promulga Convención sobre los Derechos del Niño. Diario Oficial de la República de Chile [Internet]. 1990 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://bcn.cl/2jxyp

Instituto Nacional de Estadística. CENSO 2017. Resultados Censo de Población y Vivienda 2017. Santiago de Chile: INE; 2017.

Poder Judicial. Derecho de niños, niñas y adolescentes a ser oídos en los Tribunales de Familia: Manual de abordaje [Internet]. Santiago: Editora Poder Judicial; 2015 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://intranet.academiajudicial.cl/Imagenes/Temp/Guia_ninos.pdf

Ministerio de Relaciones Exteriores. Decreto Nº830: Promulga Convención sobre los Derechos del Niño [Internet]. 1990 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=15824&idVersion=1990-09-27&idParte=

Morocho Fajardo KA, Sánchez Álvarez DE, Patiño Zambrano VP. Perfil epidemiológico del autismo en Latinoamérica. Salud Cienc Méd. 2021;1(2):14-25. Disponible en: https://saludycienciasmedicas.uleam.edu.ec/index.php/salud/article/view/25

Reaño E. La tríada de Wing y los vectores de la electronalidad: hacia una nueva concepción sobre el autismo [Internet]. 2014 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/274510152_La_Triada_de_Wing_y_los_vectores_de_la_Electronalidad

Reaño E. Lenguaje, autismo y comunicación aumentativa alternativa. Rev Investig Univ Le Cordon Bleu. 2022;9(2):82-9. https://doi.org/10.36955/RIULCB.2022v9n2.008

Rodrigo Gutiérrez de la Cámara P, Hernández Layna C. El acceso a la justicia para las personas con trastorno del espectro del autismo. Centro Piloto sobre TEA [Internet]. 2023 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://centroautismo.es/wp-content/uploads/2024/06/AccesoJusticia_LaFiguraDeLaPersonaFacilitadoraProcesal_Informe_CentroAutismo.pdf

Rodríguez Alfaro MI. La capacidad jurídica de las personas con discapacidad en la Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad y los principales desafíos para el legislador chileno. Rev Derecho (Concepc). 2022;90(252):45-73. https://dx.doi.org/10.29393/rd252-2cjmr10002

Sazo Ávila JA. Una revisión narrativa sobre las estrategias para la intervención de la comunicación en niños y niñas con alto riesgo de trastorno del espectro del autismo. UCMaule. 2022;63:81-95. https://doi.org/10.29035/ucmaule.63.81

Seldas RP. DSM-5: la nueva clasificación de los TEA [Internet]. 2014 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://auticmo.com/wp-content/uploads/2020/09/Nueva-clasificacion-DSMV_Ruben_Palomo.pdf

Sampieri RH. Capítulo 3: El planteamiento del problema en la ruta cuantitativa. En: Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw Hill; 2018. p. 38-67.

Suchowierska M, Rupińska M, Bondy A. Sistema de comunicación por intercambio de imágenes (PECS): un corto “tutorial” para profesionales de la salud [Internet]. 2013 [citado 2025 May 8];26(1):1-20. Disponible en: https://pecs-spain.com/download/PolishPECSpub.pdf

Proyecto Rumbo. Guía accesibilidad cognitiva desde el espectro del autismo [Internet]. Confederación Autismo España; 2024 [citado 2025 May 8].

Aragonés para la Comunicación Aumentativa y Alternativa (ARASAAC). Portal ARASAAC [Internet]. 2025 [citado 2025 May 8]. Disponible en: https://arasaac.org/

Published

2025-10-04

How to Cite

1.
Salvo Reyes FC, Mauad Gómez SE, Silva Leal MA. From recognition to impact: communicational inclusion of children and adolescents with ASD in the Chilean justice system. Neurodivergences [Internet]. 2025 Oct. 4 [cited 2025 Oct. 7];4:220. Available from: https://neuro.ageditor.ar/index.php/neuro/article/view/220