Didactic strategies to stimulate attentional capacity in children with specific educational needs at the Corina del Parral de Velasco Ibarra Early Education Center
DOI:
https://doi.org/10.56294/neuro2025178Keywords:
attentional capacity, inclusion, specific educational needs, early childhood education, teaching strategiesAbstract
This study focuses on the development of didactic strategies aimed at strengthening attentional capacity in children with special educational needs (SEN). Inclusive education from early childhood represents a fundamental challenge to ensure equity and quality, enabling children with SEN to actively participate in the teaching–learning process.
The main objective of this study was to propose didactic strategies to strengthen attentional capacity in children with SEN at the Corina del Parral de Velasco Early Education Center. The optimization of educational tasks is addressed through innovative approaches that foster inclusion, cognitive development, and autonomy in the classroom.
The methodology was based on a mixed approach, combining qualitative and quantitative perspectives, with research designs that included observations and semi-structured questionnaires. The sample consisted of four children with SEN and six teachers from the morning section of the educational center.
The results showed that inclusive strategies are occasionally implemented, highlighting the need to strengthen teacher training and to incorporate multisensory pedagogical activities. Findings revealed that the intentional use of visual and manipulative materials positively impacts children’s concentration, stability, and classroom engagement.
The conclusions emphasize the importance of structured and differentiated planning that considers the attentional characteristics of children in early childhood to ensure inclusive learning. It is recommended to implement the proposed didactic strategies oriented toward multisensory approaches and curricular adaptations to enhance attentional capacity and promote a fair, inclusive, and integrated educational environment.
References
Aguilar Medrano YA. Estrategias didácticas empleadas por las docentes de instituciones educativas públicas de Nivel Inicial del Distrito de San Martín de Porres [tesis]. Lima (PE): Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2022. Disponible en: https://repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12866/11438/Estrategias_AguilarMedrano_Yhadira.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Arias F. El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 6.ª ed. Caracas: Episteme; 2012.
Astudillo J, Carpio B. Diseño de un sistema modular automático de riego presurizado por goteo, de agua y minerales para plantaciones de árboles frutales [tesis]. Cuenca (EC): Universidad Politécnica Salesiana; 2022.
Bustamante Parra AC. Relación entre lateralidad y capacidad atencional en el desarrollo de los procesos lectores. Rev Lic Educ Básica. 2019;4(6). Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/rastrosyrostros/article/view/9948
Campaña D, Maldonado C. Automatización de un sistema de riego y climatización para una granja hidropónica de mediana escala de la empresa “Aeroponía del Valle” [tesis]. Sangolquí (EC): Universidad de las Fuerzas Armadas; 2023.
Espinosa-Cevallos P. Efectos de las Tecnologías de la Información y Comunicación en la educación. Polo Conoc. 2024;3(1):1-12. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/
EDUCREA. Estrategias de atención para apoyar a alumnos con necesidades educativas especiales en el aula. 2024. Disponible en: https://educrea.cl/estrategias-de-atencion-para-apoyar-a-alumnos-con-necesidades-educativas-especiales-en-el-aula/
García Zambrano CP, Barragán Rosado CJ, Villamarín Córdova K. Estrategias didácticas para mejorar la atención y concentración en estudiantes de nivel inicial. Rev Soc Fronteriza. 2025;5(2):e692. doi: 10.59814/resofro.2025.5(2)692
García A. ¿Qué son las redes neuronales y cómo funcionan? Univ Cent Ecuador. 2021 [citado 2025 sep 1]. Disponible en: https://www.ucentral.edu.co/noticentral/redes-neuronales
Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 6.ª ed. México DF: McGraw-Hill; 2014.
López Durán A, Zawady Pérez. Estrategias didácticas innovadoras para una educación inclusiva en estudiantes con problemas de aprendizaje. Costa CU, editor; Td Costa, recopilador. 2021. Disponible en: https://n9.cl/gytb3
Meneses Granados N. Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama, de Francisco Mora Teruel. Perfiles Educ. 2020;41(165). doi: 10.22201/iisue.24486167e.2019.165.59403
Ministerio de Educación del Ecuador. Currículo Educación Inicial. Versión web. Quito: Ministerio de Educación; 2014. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/CURRICULO-DE-EDUCACION-INICIAL.pdf
Ministerio de Educación del Ecuador. Política Nacional de Convivencia Escolar. Quito: Ministerio de Educación; 2021. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/04/Politica-Nacional-de-Convivencia-Escolar.pdf
Narváez León I, Fárez Loja D. Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de 3 a 4 años. Rev Electr Cienc Educ Humanid Artes Bellas Artes. 2022;5(10):78-100. doi: 10.35381/e.k.v5i10.1877
Narváez-León IE, Fárez-Loja DE. Estrategias didácticas para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de 3 a 4 años. Pisteme Koinonia. 2022;5(19):78-100. doi: 10.35381/e.k.v5i10.1877
Piaget J. La psicología del niño. Sánchez AD, traductor. Madrid: Morata; 1972. (Obra original publicada en 1966).
Sampieri RH, Collado CF, Lucio MPB. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. 6.ª ed. México DF: McGraw-Hill Education; 2018.
Sarmiento Urquizo EL, Idrovo Olavarría J. Importancia del uso de estrategias didácticas en estudiantes con necesidades educativas especiales en educación inicial. Cienciamat Revista Interdisciplinaria Humanid Educ Cienc Tecnol. 2023;9(1). doi: 10.35381/cm.v9i1.1075
Suárez M, Torres R, Sevilla-Vallejo S, Álvarez Y, Gómez S, Ramón J, et al. La gestión educativa en la educación escolarizada. En: Qualitas: reflexiones teóricas para la práctica. Quito; 2023.
UNESCO. La inclusión en la educación. París: UNESCO; 2020. Disponible en: https://www.unesco.org/es/education/inclusion
Vera Arias MJ, Mendoza Vega AJ. La atención como proceso cognitivo para estimular el aprendizaje de los estudiantes. Rev Scientific. 2025;9(32). doi: 10.29394/scientific.issn.2542-2987.2024.9.32.15.320-339
Vygotsky LS. El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Cole M, editor y traductor. Barcelona: Crítica; 1978.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriela Gissell Calderón Morales, Juana Esther Franco Rivadeneira (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.