Teaching brain-compatible teaching: from neural theory to classroom practice
DOI:
https://doi.org/10.56294/neuro2024122Keywords:
educational neuroscience, neurodidactics, attention and memory, pedagogical strategies, mathematics teachingAbstract
Introduction: The text presented neuroscience as an interdisciplinary framework that explained the relationship between brain, behavior and learning, and based its contribution to education from the “decade of the brain”. It emphasized that synaptic plasticity allowed structural and functional changes throughout life, and that understanding brain organization - hemispheres, lobes and limbic system - guided didactic decisions sensitive to attention, motivation and memory. From this, educational neuroscience articulated evidence to transform teaching practice.
Development: The document integrated contributions from neuroscience, psychology and education to translate brain principles into curricular and methodological decisions. It described the role of attention, concentration, memory, reasoning and perception in the encoding and retrieval of information, and linked emotions and learning through the limbic system. He presented neuropedagogical and neurodidactic strategies: clear goals, time management, stimulus variation, visual organizers, distractor control and formative feedback. In Mathematics, he promoted active methodologies - inquiry, discovery, problem solving, peer work and guided discussion - aligned with constructivist and cognitivist approaches, activating frontal-parietal networks to strengthen reasoning and calculation. He classified strategies into operational (maieutics, previous organizers, mnemonics, analogies), socioemotional (relaxation, sensitization, feedback) and methodological (mind and concept maps, pedagogical use of ICT).
Conclusions: The analysis concluded that teaching “brain-compatible” did not replace pedagogy, but rather robust it with evidence to improve design, teaching and evaluation. It recommended institutionalizing teacher training and action research to sustain improvements, especially in Mathematics, where it enhanced deep understanding, self-regulation and transfer to real problems.
References
1. Aymacaña C. La gimnasia cerebral en el proceso de aprendizaje de la Matemática [tesis de maestría]. Quito: Universidad Tecnológica Indoamérica; 2022. Disponible en: https://repositorio.uti.edu.ec/handle/123456789/2745
2. Benítez D, Morocho R, Luna E. Estrategias neurodidácticas para fortalecer el rendimiento académico de los estudiantes con discalculia. Rev Latinoam Cienc Soc Humanid. 2023;4(3):1040-50. doi:10.56712/latam.v4i3.1129
3. Bravo L. El aprendizaje de las matemáticas: psicología cognitiva y neurociencias. Rev DE. 2016;11. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Luis-Bravo-4/publication/313694592
4. Briones G, Benavides J. Estrategias neurodidácticas en el proceso enseñanza-aprendizaje de educación básica. Zenodo. 2021;6(1). doi:10.5281/zenodo.5512773
5. Bueno D. Neurociencia para educadores. Barcelona: Ediciones Octaedro; 2019.
6. Bullón I. La neurociencia en el ámbito educativo. Rev Int Apoyo Inclus Logop Soc Multicult. 2017;3(1). Disponible en: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4251
7. Caballero M. Neuroeducación de profesores y para profesores: de profesor a maestro de cabecera. Madrid: Ediciones Pirámide; 2017.
8. Cabanes L, Amayuela G, Martín N. Neuroeducación: una mirada a su importancia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Didáctica Educ. 2023;14(3):216-38. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1689
9. Camargo P. Estrategias de aprendizaje: herramienta didáctica para autorregular el aprendizaje. Educ. 2018;24(1):85-95. doi:10.33539/educacion.2018.v24n1.1319
10. Campos A. Neurociencia educacional: enseñando desde un nuevo concepto de aprendizaje. Child Dev Lab Idea. 2020;1-12. Disponible en: https://educared.fundaciontelefonica.com.pe/wp-content/uploads/2021/06/Neurociencia-educacional-nuevo-concepto-de-aprendizaje.pdf
11. Correa R, Guamán M, Beltrán P. Estrategia educativa para potenciar los aprendizajes en los estudiantes de séptimo año de la Unidad Educativa Fiscomisional “La Dolorosa” de la ciudad de Loja. Rev Electr Entrev Acad. 2018;1(2):301-13. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/reea/agosto-18/estrategia-educativa.pdf
12. D’Addario M. Educación y neurociencia: tratados, análisis, neuroaula y ejercicios. Independently Published; 2019.
13. Flores M. Estrategias didácticas para un aprendizaje constructivista en la enseñanza de las matemáticas en los niños y niñas de nivel primaria. Perspectivas Docentes. 2014;(52). Disponible en: https://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/view/228
14. Fuentes D. Metodología de la investigación: Conceptos, herramientas y ejercicios prácticos en las ciencias administrativas y contables. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana; 2020.
15. González S, Pinto N. Estrategias neuroeducativas: camino para mejorar la actitud y metacognición en estudiantes universitarios. Revista Estudios. 2023;(47):143–158. doi:10.15517/re.v0i47.58044
16. Guillén J. Neuroeducación en el aula. De la teoría a la práctica. Createspace Independent Publishing Platform; 2017.
17. Hernández E, Ramón W, Ramírez K, Jiménez C, Lima A. Estrategias neurodidácticas empleadas por los docentes para fortalecer el proceso de enseñanza y aprendizaje en educación básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. 2024;8(1):1389–1411. doi:10.37811/cl_rcm.v8i1.9528
18. Hernández R, Mendoza C. Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill; 2018.
19. Jiménez E, López M, Herrera D. La neurociencia en la formación inicial de docentes. Revista Conrado. 2019;15(67):241–249. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n67/1990-8644-rc-15-67-241.pdf
20. Machado M, Márquez A, Acosta R. Consideraciones teóricas sobre la concentración de la atención en educandos. Revista de Educación y Desarrollo. 2021;59(8). Disponible en: https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/59/59_Machado.pdf
21. Manzanero A, Álvarez M. La memoria humana: aportaciones desde la neurociencia cognitiva. Madrid: Ediciones Pirámide; 2015.
22. Mendoza M. ¿Cómo aprendemos desde la neurociencia?: la neuropedagogía y el impacto en el aula de clase. Educación. 2015;(21):20–24. doi:10.33539/educacion2015.n21.1048
23. Ministerio de Educación. Currículo de EGB y BGU Matemática [Internet]. Quito: Ministerio de Educación; 2016. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/03/MATE_COMPLETO.pdf
24. Mogollón E. Aportes de las neurociencias para el desarrollo de estrategias de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Educare. 2010;14(2):113–124. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1941/194115606009.pdf
25. Monroy D, Marroquín B. Didáctica de la matemática y su importancia en los profesores en formación. Revista Guatemalteca de Educación Superior. 2020;3(1):47–59. doi:10.46954/revistages.v1i1.4
26. Morandin F. Neuroeducación: un campo de trabajo interdisciplinario. En: Neuroeducación como herramienta epistemológica. 2022. p. 45–64. https://philpapers.org/rec/MORNUC
27. Moreira M, Morales F, Zambrano G, Rodríguez M. El cerebro, funcionamiento y la generación de nuevos aprendizajes a través de la neurociencia. Dominio Cienc. 2021;7(1):50–67. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1625
28. Pease M, Figallo F, Ysla L. Cognición, neurociencia y aprendizaje: el adolescente en la educación superior. Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú; 2015.
29. Ramírez M, Olmos H. Funciones cognitivas y motivación en el aprendizaje de las matemáticas. Naturaleza y Tecnología. 2020;0(2). http://quimica.ugto.mx/index.php/nyt/article/view/383
30. Redolar D. Neurociencia: la génesis de un concepto desde un punto de vista multidisciplinar. Rev Psiquiatr Fac Med Barna. 2002;29(6):346–352. https://acortar.link/528FVT
31. Romero J, Camacho T, Flórez M, Gaibao D, Aguirre M, Pasive Y, Murcia G. Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá; 2012.
32. Ruiz M, Kwan C. Aportes de la neurociencia a la educación: Contributions of Neuroscience to Education. Rev Cient Cienc Soc. 2020;2(1):63–71. https://doi.org/10.53732/rccsociales/02.01.2020.63
33. Sáez J. Estilos de aprendizaje y métodos de enseñanza. Madrid: UNED; 2018.
34. Salas R. Estilos de aprendizaje a la luz de la neurociencia. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio; 2008.
35. Salazar S. El aporte de la neurociencia para la formación docente. Rev Electr Actual Investig Educ. 2005;5(1):0. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44750102
36. Sánchez J, Fernández J. La enseñanza de la matemática: fundamentos teóricos y bases psicopedagógicas. Madrid: Editorial CCS; 2010.
37. Schunk D. Teorías del aprendizaje: una perspectiva educativa. México: Pearson Educación; 2012.
38. Valbuena S, De La Hoz K, Berrio J. El rol del docente de matemáticas en el desarrollo del pensamiento crítico en la enseñanza remota. Boletín Redipe. 2021;10(1):372-86. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i1.1188
39. Vargas W, Zavala E, Zuñiga P. Estrategias para el aprendizaje desde la neurociencia: revisión sistemática. Rev Arbitr Interdisc Koinonía. 2024;9(1):97-114. https://doi.org/10.35381/r.k.v9i1.3556.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lilian Maritza Carrera Ramos , María Celeste Olmos Vélez (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.