Educational Ecosystems and Inclusion: Changing Perspectives: Children Beyond Diagnoses
DOI:
https://doi.org/10.56294/neuro2024116Keywords:
Special Educational Needs, Specific Learning Difficulties, Curriculum Adaptation, Inclusive EducationAbstract
This research addresses the inclusion of students with Specific Learning Difficulties (SLD). To meet the main objective, the institution must be prepared in terms of both knowledge and curricular adaptation of content. Taking this need into account, an intervention plan is proposed that implements a project to improve student learning through training, planning, and implementation sessions for first-cycle primary school teachers. In this way, teachers are able to adapt traditional teaching methods to the diversity of learning styles, and students are included in this new form of teaching. This proposal serves as a guide or suggestion with adaptation activities, resources to be used, and evaluates processes to raise the institution to another level.
References
1. Anijovich R. Gestionar una escuela con aulas heterogéneas. Buenos Aires: Paidós; 2014.
2. Booth T, Ainscow M. Índice de la inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas [Internet]. 2000 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index%20Spanish%20South%20America%20.pdf
3. Booth T, Ainscow M. Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: Consorcio Universitario Para la Educación Inclusiva, Universidad Autónoma de Madrid; 2002.
4. Booth T, Ainscow M. Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. 3ª ed. adapt. Madrid: Consorcio para la Educación Inclusiva, OEI, FUHEM; 2015.
5. Bronfenbrenner U. La ecología del desarrollo humano. Buenos Aires: Paidós; 1987.
6. Choque R. Ecosistema educativo y fracaso escolar. Rev Iberoam Educ. 2009;49(4):2-4.
7. Dussan Parra C. Educación inclusiva: un modelo de educación para todos. Rev ISEES. 2010;8:73-84.
8. Gobierno de la Provincia de Córdoba. Programa “Integración escolar y diversidad” [Internet]. 2010 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/ListadoAcciones2010-2011/Programa%20Integracion%20Escolar%20y%20Diversidad.pdf
9. Peñaloza Páez JA. Dificultades de aprendizaje. Rev Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2013 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2013/02/dificultades-aprendizaje.html
10. Ministerio de Educación de la Nación. Educación inclusiva: fundamentos y prácticas para la inclusión. 1ª ed. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación; 2019.
11. Ministerio de Educación de la Nación. Eliminando barreras para el aprendizaje y la participación en alumnos con dificultades específicas del aprendizaje (DEA). 1ª ed. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación; 2019.
12. Romero IG. ¿Qué son las adaptaciones curriculares? Resuelve todas tus dudas [Internet]. Fundación Adecco; 2019 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://fundacionadecco.org/blog/que-son-las-adaptaciones-curriculares/
13. Universidad Siglo 21. Plan de Intervención Instituto Santa Ana. Módulo 0. Lección 4-10-14-30 [Internet]. 2021 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/11655/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#org2
14. Universidad Siglo 21. Plan de Intervención Instituto Santa Ana. Línea temática estratégica: Ecosistemas educativos e inclusión [Internet]. 2021 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://siglo21.instructure.com/courses/11655/pages/plan-de-intervencion-modulo-0#_
15. UNESCO. Necesidades Educativas Especiales [Internet]. 1994 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: http://www.unesco.cl/necesidades-educativas-especiales/
16. UNESCO. Necesidades Educativas Especiales [Internet]. 1997 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: http://www.unesco.cl/necesidades-educativas-especiales/
17. UNESCO. El Derecho a la Educación [Internet]. 2019 [citado 2025 ago 26]. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/derecho-a-educacion
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rocío Macarena Celli , Sandra del Valle Soria (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.